Eksentriset harjoitteet ja periodisaatio

  • tehnyt
Olen törmännyt nyt työssäni useisiin asiakkaisiin, jotka ovat ”löytäneet netistä” akillesjänteen kuntoutukseen tarkoitetun protokollan. Protokollassa pohjetta harjoitutetaan eksentrisesti yhden jalan varpaillenousuilla. Varpaillenousuja tehdään 3×15 kertaa aamuin illoin, seitsemänä päivänä viikossa 12 viikkoa, eli kolme kuukautta. Ohjelmaa taidetaan kutsua Alfredsonin protokollaksi.
Ohjelma on erikoinen, mutta joillakin se tuntuu toimivan. Tiedämme kuitenkin kuormittamisesta, että kun jännettä rasitetaan, esimerkiksi eksentrisesti, alkaa uutta kollageenia muodostumaan. Samalla kuitenkin myös kollageenia hajoaa enemmän kuin muodostuu, jolloin kollageenin muodostuminen on siis ”pakkasen puolella”. Kun rasitamme jännettä jatkuvasti aamua iltaa eksentrisesti, eikö kollageenin muodostus ole jatkuvasti miinukselle, jolloin jänteen koostumus heikkenee?
Itse olen tendinopatioissa ohjeistanut seuraavasti. Kovaa kuormitusta, kolmen päivän välein. Esim eksentriset, isometriset tai isotooniset. Ensimmäisenä päivänä high load, neljäntenä päivänä low load (50% edellisestä) ja seitsemäntenä medium load (75% ensimmäisestä). Tällä pyrin varmistamaan jänteen palautumisen.